Trwa ładowanie...

Warszawa zaktualizuje "standardy rowerowe". Będzie lepiej?

Nowy dokument ma w założeniu służyć nie tylko Warszawie, ale też 39 sąsiednim gminom Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.

Warszawa zaktualizuje "standardy rowerowe". Będzie lepiej?
d27zyav
d27zyav

„Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w m. st. Warszawie” zostały wprowadzone 4 września 2009 r. zarządzeniem prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz. Teraz wymagają aktualizacji.

Wówczas było to rewolucyjne opracowanie – wprowadziło m. in. obowiązek stosowania nawierzchni asfaltowej, odpowiednich szerokości tras, promieni skrętów, skrajni rowerowej. Uregulowało również zasady prowadzenia ruchu rowerowego w zależności od klasy drogi – dzięki temu na mniej ruchliwych ulicach zamiast wydzielonych dróg dla rowerów pojawiają się pasy i kontrapasy rowerowe lub elementy uspokojenia ruchu. Od tego czasu w Warszawie powstało 250 km nowych, asfaltowych tras (to już ponad połowa wszystkich), stanęło też kilka tysięcy stojaków typu „U” (wcześniej popularne były raczej „wyrwikółka”).

Dziś, po ponad 6 latach od uchwalenia „Standardów”, wymagają one aktualizacji. Część zapisów wraz z rozwojem sieci straciła na aktualności, zaś niektórych regulacji w dokumencie brakuje. Przede wszystkim jednak, konieczne jest dostosowanie "Standardów" do znowelizowanych rozporządzeń wykonawczych do Prawa o ruchu drogowym, wprowadzających m. in. zasady wyznaczania śluz rowerowych, sierżantów czy kontraruchu. - Chcemy, aby „Standardy” precyzowały, w jakich okolicznościach i w jaki sposób stosować te rozwiązania - czytamy w oficjalnym oświadczeniu ratusza.

Nowy dokument ma w założeniu służyć nie tylko Warszawie, ale też 39 sąsiednim gminom Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Choć przyjęcie „Standardów” nie będzie dla gmin obligatoryjne, ratusz chce, by były one stosowane przy opracowywaniu projektów realizowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Na rozwój sieci rowerowej w aglomeracji zarezerwowano w ramach tego programu ok. 64 mln euro ze środków unijnych.

- Właśnie podpisaliśmy umowę z firmą Via Vistula, która ma 4 miesiące na wykonanie projektu nowych „Standardów projektowych i wykonawczych dla systemu rowerowego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego” - czytamy w oświadczeniu. W ramach prac przewidziano konsultacje społeczne z mieszkańcami i przedstawicielami gmin WOF – prawdopodobnie w lutym-marcu. Dzięki temu nowe „Standardy” mogą zacząć obowiązywać w połowie przyszłego roku.

d27zyav
d27zyav
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d27zyav