Trwa ładowanie...

Piesi wyjdą na powierzchnię. Od jesieni startuje przebudowa al. Jana Pawła II i Jerozolimskich

Czy ratusz przywróci centrum pieszym?

Piesi wyjdą na powierzchnię. Od jesieni startuje przebudowa al. Jana Pawła II i Jerozolimskich
d3rttnw
d3rttnw

Szykuje się rewolucja na dwóch najważniejszych ulicach w stolicy – Al. Jerozolimskich i Al. Jana Pawła II. Ratusz zapowiada zwężenie jezdni, by przywrócić centrum pieszym, którzy dotychczas korzystali z przejść podziemnych. Zmiany w centrum zaczną się już tej jesieni.

Aleje Jana Pawła II i Aleje Jerozolimskie to dwa najbardziej oblężone przez auta odcinki w Warszawie. Kilometrowy odcinek Al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego i dysponuje dziesięcioma pasami ruchu dla kierowców, a pomiędzy jezdniami znajdują się torowiska tramwajowe. Pas drogi wynosi 60 metrów, co uniemożliwia pieszym przejście na drugą stronę ulicy.

Z kolei, przez Al. Jana Pawła II przechodzą Al. Jerozolimskie, pod którymi biegnie linia średnicowa PKP. Rondo Czterdziestolatka – czyli skrzyżowanie al. Jerozolimskich z Al. Jana Pawła II przy Dworcu Centralnym i hotelu Marriott – jest jednym z najbardziej obciążonych w Polsce. Piesi poruszają się po tym terenie, korzystając z przejść podziemnych; góra jest do dyspozycji aut, autobusów i tramwajów.

Jak udało się dowiedzieć serwisowi Forsal.pl, Zarząd Dróg Miejskich planuje ogłosić przetarg w pierwszej połowie września na przejścia naziemne z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich z ul. Emilii Plater. – Zaczną funkcjonować jeszcze w tym roku – powiedział Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM.

Podobny los czeka al. Jana Pawła II od ronda ONZ do ul. Nowogrodzkiej wraz rondem Czterdziestolatka. Na wiosnę przyszłego roku ZDM szykuje przebudowę tego odcinka z uwzględnieniem budowy wyjść na powierzchnię dla pieszych, a także zwężania jezdni.

d3rttnw

Pomysł warszawskiego ratusza nie wszystkim się podoba: – Planowane zmiany w bardzo istotny sposób zmniejszą przepustowość Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II, które niełatwo jest ominąć. To błąd strategiczny. Władze Warszawy odkładają na przyszłość dokończenie obwodnicy Śródmieścia, a jednocześnie zwężają najważniejsze ulice w centrum – krytykuje zmiany Krzysztof Piekarski, prezes Stowarzyszenia „Warszawa to Wspólna Przestrzeń” w rozmowie z serwisem Forsal.pl.

"Zebry" w centrum

Według planów ZDM, piesi będą mogli zdecydować czy chcą przejść górą czy dołem obok Ronda Czterdziestolatka. Powstaną przejścia naziemne po zachodniej i północnej stronie skrzyżowania. Umożliwi to przejście na powierzchni od hotelu Marriott do Dw. Centralnego, aż do Pałacu Kultury.

„Zebry” pojawią się również na Jana Pawła i w Alejach Jerozolimskich: przejdziemy przez Al. Jerozolimskie (po tej stronie ronda, która jest najbliżej pl. Starynkiewicza) i przez al. Jana Pawła II na przystanki tramwajowe (od strony ronda ONZ).

Oprócz nich, w Al. Jerozolimskich będzie też „przejście połówkowe” – poprowadzi pieszych przez jezdnię do torów tramwajowych, ale tylko z jednej strony ulicy. Tym samym będzie można dojść górą od strony Marriotta, tylko na przystanki tramwajowe w kierunku Pragi.

d3rttnw

Powodem takiego rozwiązania są daszki wiat nad schodami prowadzącymi pod ziemię, które mogłyby ograniczyć widoczność kierowców. Te jednak maja zniknąć w najbliższym czasie - docelowo planowane jest przejście na powierzchni przez całą szerokość Al. Jerozolimskich (między Marriottem i Dw. Centralnym). Cały zespół przystankowy od ul. Emilii Plater ma zostać przykrytym jednym zadaszeniem.

Raj dla rowerzystów i kierowców?

Teraz do dyspozycji kierowców na odcinku od ronda ONZ do ronda Czterdziestolatka są po dwa razy po pięć pasów ruchu. Ma się to zmienić: na al. Jana Pawła i Chałubińskiego będą dwa razy po trzy pasy ruchu. Zwężona jezdnia pozwoli na wygospodarowanie drogi dla rowerzystów, która w większości będzie otoczona szpalerem drzew.

Jest również szansa na stworzenie dodatkowych parkingów: przez zmniejszenie przekroju jezdni o dwa pasy, min. w kierunku ronda ONZ pojawią się ukośnie miejsca parkingowe przedzielone zielenią.

d3rttnw

Źródło: Forsal.pl

Przeczytajcie również: Remont "obwodnicy Targówka". Duże zmiany

d3rttnw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3rttnw