Trwa ładowanie...

"Niepokoi duża liczba potrąceń pieszych". Raport ZDM na temat bezpieczeństwa na drogach

"Sprawcami najczęściej są kierowcy"

"Niepokoi duża liczba potrąceń pieszych". Raport ZDM na temat bezpieczeństwa na drogach
d229hzc
d229hzc

Mamy coraz mniej wypadków i ofiar śmiertelnych – wynika z raportu bezpieczeństwa ruchu drogowego za 2015 przygotowanego przez Zarząd Dróg Miejskich. - Sytuacja na warszawskich drogach się poprawia, nadal jednak niepokoi duża liczba potrąceń pieszych - informują urzędnicy

W 2015 roku odnotowano 962 wypadki, w których zginęło 61 osób a 1086 zostało rannych. W ciągu 10 lat liczy te spadły o prawie połowę. Ubiegły rok był kolejnym, w którym obserwujemy poprawę bezpieczeństwa drogowego. Liczba wypadków spadła o 13 proc. (zaś w porównaniu do 1990 roku o 64 proc.). Mniej osób ginie na drogach – w 2015 roku było to 61 ofiar śmiertelnych (w 1990 roku ponad 300 osób). Bezpieczniej jest w 12 dzielnicach, gdzie spadła liczba wypadków - podkreśla ZDM .

Poprawia się za to bezpieczeństwo rowerzystów.

Liczba wypadków i ofiar jest jednak bardzo wysoka. 78 proc. wypadków powodują kierowcy samochodów. Najczęstsze przyczyny pozostają od lat bez zmian - to nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (18,7 proc. przypadków), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (14,9 proc.), nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (14,1 proc.) oraz nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu (11 proc. .

Najbardziej zagrożoną grupą użytkowników dróg są piesi. Ponad połowa ofiar śmiertelnych to wynik potrącenia pieszego. Sprawcami najczęściej są kierowcy (w 4 na 5 przypadków). - Co niepokojące, 2/3 potrąceń miało miejsce na przejściu dla pieszych – czyli tam, gdzie pieszy powinien czuć się bezwzględnie bezpiecznie. 40 proc. tych wypadków wydarzyło się przy działającej sygnalizacji świetlnej - informują urzędnicy

Jak już informowaliśmy wcześniej , poprawia się za to bezpieczeństwo rowerzystów. Mimo szybkiego wzrostu ruchu rowerowego liczba wypadków z udziałem rowerów w ciągu 2 lat spadła o 20 proc. Statystycznie zatem szansa na udział w wypadku jest wyraźnie mniejsza. W całym 2015 r. rowerzyści byli sprawcami 34 wypadków, czyli 3,5 proc. ogółu. 3/4 wypadków z udziałem rowerów wydarzyły się z winy kierowcy.

d229hzc

Czarne punkty

W raporcie zaznaczono także miejsca zwiększonego zagrożenia. Są to skrzyżowania i odcinki dróg, na których doszło do więcej niż 3 wypadków. Co roku są to inne skrzyżowania, na co ma wpływ spadająca liczba wypadków oraz działania ZDM poprawiające bezpieczeństwo. Tak było m.in. na Rondzie Starzyńskiego (zmiana organizacji ruchu), skrzyżowania Grójecka-Dickensa, al. Jana Pawła II-al. Solidarności oraz Ostrobramska-Fieldorfa-Zamieniecka (montaż fotoradarów) - te skrzyżowania zniknęły z „czarnej listy”. - Niestety, demontaż fotoradarów może ponownie pogorszyć bezpieczeństwo w tych miejscach - podkreśla ZDM

Raport powstał na podstawie informacji o zdarzeniach drogowych, udostępnionych przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji . Baza zdarzeń drogowych prowadzona przez Zarząd Dróg Miejskich obejmuje wszystkie wypadki, do jakich doszło na warszawskich ulicach.

„Raport o stanie bezpieczeństwa drogowego w Warszawie 2015” jest dostępny tutaj (pdf) .

d229hzc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d229hzc